HaYinNi Yoga

HaYinNi Yoga houdt met lichte inspanning je lijf en geest in balans. Blijf fit, soepel en ontspannen door te werken aan je geestelijke en lichamelijke gezondheid. Yoga zoekt een evenwicht tussen lichaam en geest. Stil staan bij onze gedachten, emoties en wat ons lichaam ons vertelt. Een bewuste ademhaling en het leren ontspannen heeft een gunstig effect op ons lichaam en geest.

In de lessen wordt een combinatie gedaan aan lichaamshoudingen vanuit de Hatha Yoga, Yin Yoga en Yoga Nidra. Dit zijn ademhalingsoefeningen, balanshoudingen, rek en strekoefeningen, staande, zittende en liggende houdingen. We sluiten de les af met een eindontspanning, meditatie of visualisatie en soms een yoganidra. Na de les is er nog tijd voor een kopje thee! 

 

Hatha Yoga bestaat uit  lichaamshoudingen, ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen. Yoga leert je gedachten los te laten, bewust te ademen, lichamelijke klachten te verminderen, doorbloeding in de spieren en organen te verbeteren, je wordt soepeler en het versterkt je spieren. Het in balans brengen van lichaam, geest en energie!

Yin Yoga is een rustige vorm van yoga. De oefeningen bestaan voornamelijk uit zittende en liggende houdingen. Bij Yin Yoga worden houdingen langer vastgehouden. Er wordt geen spierkracht gebruikt. Het doel is dat je zoveel mogelijk spieren loslaat. De houdingen zijn er vooral op gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten. Dieper liggende spieren worden gerekt en het bekkengebied wordt losgemaakt. Dit zorgt voor extra ruimte en flexibiliteit in het lichaam.  Yin Yoga is zeer geschikt voor mensen met blessures.

Yoga Nidra betekent slaapyoga. Yoga Nidra is een methode om systematisch spanningen te vermijden. Door het opnemen van de hersengolven is aangetoond dat tijdens de yoga nidra dezelfde staat wordt bereikt als meditatie, namelijk een staat waarin weinig hersenactiviteit wordt gemeten. Dit gebeurt dus puur door je gedachten te geleiden met instructies, waardoor je lichamelijk en geestelijk geheel ontspant.

Yoganidra helpt mee aan het oplossen van slaapproblemen, stress, het verwerken van ervaringen en angstvermindering. Je algehele gevoel van ontspanning en welbevinden zal toenemen.

Yoganidra staat gelijk aan 4 uur slaap!

Yoga kan vele voordelen hebben voor mensen met verschillende aandoeningen  en klachten. Mensen met hartklachten en een te hoge bloeddruk hebben baat bij yoga omdat het de bloeddruk verlaagt. Yoga kan ook symptomen van astma, rug en nekpijn en artritis verlichten.

Deelname is geschikt voor iedereen, indien nodig worden oefeningen aangepast. Het is vooral belangrijk om je eigen grenzen te leren kennen.

 

Wanneer & Locatie & Kosten

dinsdagochtend 9-10 uur

dinsdagavond 19.30 - 20.30 uur

De Bun anemonestraat 25 in Noorden

 

Proefles 9 euro

Daarna wordt er in blokken les gegeven. En per blok (3 maanden) betaald. 12 lessen voor 108 euro. 

Ook mogelijk om losse lessen te volgen 12,50 euro per les. Wel graag van tevoren aanmelden. 

Tussentijds instromen is mogelijk en betaal je alleen de gevolgde lessen. 

 

Informatie & Aanmelden kan via contact of praktijkmaribel@gmail.com